woensdag 19 januari 2011

Juweeltje

Ik heb mezelf eens verwend door een juweeltje te bestellen bij, jawel, De Volkskrant. Ik ben geen lezer van de krant, maar wel groot fan van hun webshop. Nog nooit had ik er iets aangeschaft, maar ik zat toch bijna elke week wel kwijlend achter mijn scherm, me te vergapen aan al het moois, vooral de films natuurlijk. Maar nu kon ik mezelf echt niet bedwingen. Ik zag een reclame op tv: De collectie van de Coen Brothers! Nu kan ik elke zaterdag braaf de krant gaan kopen, maar daar doen we natuurlijk niet aan. Ik heb dus maar meteen de hele verzameling in 1 keer besteld en vanaf maandag zijn ze leverbaar, ik kan niet wachten! Die paar dubbele dvd's neem ik dan maar op de koop toe. Ik hou van regisseurs met duidelijk een eigen stijl, die mij ook aanspreekt, zoals Tim Burton, Alex van Warmerdam en dus ook dit duo. Ik ga vast onder de brievenbus zitten :-)

Dan nog wat filmpjes die ik heb bekeken.
Departures: oftewel Okuribito, winnaar van de Oscar voor Beste Buitenlandse Film in 2008. Japanse film over een getalenteerd cellist, wiens orkest wordt opgeheven. Dan begint hij min of meer per ongeluk aan een baan als assistent van de begrafenisondernemer, wat tot weerstand leidt bij zijn omgeving. Mooie film, waarin persoonlijk drama en het vak samenkomen. Soms ook grappig, maar vooral dus erg mooi. 8
L'amour Fou: tegenvallende docu over het leven van modeontwerper Yves Saint Laurent en zijn partner Pierre Berge. Niet omdat ik geen modemiep ben, dat wist ik van tevoren al, maar om hoe de documentaire wordt gebracht. Deze gaat namelijk weinig in op de baanbrekende ontwerpen, echt meer op het ellendige leven van Yves Saint Laurent en vooral in combinatie met Pierre Berge, die de docu leidt, of beter gezegd lijdt. Eigenlijk gaat het meer over deze man (die zichzelf min of meer tot god zelf benoemd, naar mijn gevoel), dan over de ontwerper zelf. Helaas wordt op geen enkel onderwerp diep ingegaan, wat de film tot een oppervlakkig, zeurderig verslag van hun leven samen maakt. 4.5

Gisteren was het tijd voor de UPI-dag. Een dag, georganiseerd door distributeur Universal Pictures, waarin 2 films en een partij trailers werden vertoond, van films die dit jaar komen gaan. Een soort productpresentatie dus. Er zaten mooie (en ook iets mindere) films tussen en werkelijk voor ieder wat wils. Ik kijk uiteraard uit naar True Grit (Coen Brothers!) en voor de mensen met kinderen: HOP zag er erg leuk uit. Een lange, maar wel leuke dag vol film. Hieronder dus de films die ik heb gezien, die ik speciaal deel met jullie, maar jullie niet met anderen. Er moet dus een beetje discreet mee worden omgegaan ;-)
No Strings Attached: het genre romcom is niet aan mij besteed. Toch heb ik bij deze film wel gelachen, al was het vooral het eerste deel, hierna wordt het me toch te zoetsappig. Emma (Natalie Portman) en Adam (Ashton Kutcher) zijn vrienden en proberen dat te blijven terwijl ze een zuiver fysieke relatie hebben. Als ze echter beseffen dat ze meer dan alleen maar seks willen moeten ze vechten tegen de verleidingen van de liefde. Zou het allemaal wel goedkomen? :-P Mocht je wel van het genre houden, dan is dit een leuke optie. 6.5
The Adjustment Bureau: film waarin vele genres samenkomen: science fiction, drama, romantiek. Beetje moeilijk uitleggen, maar de film draait om politicus David Norris (Matt Damon), die er via een verliefdheid achterkomt, dat zijn leven niet helemaal in zijn eigen handen ligt. Gemengde gevoelens aan de film overgehouden. Het idee is niet slecht, maar op de momenten dat ik dacht, nu komt het, kwam het niet. Toch ook iets teveel romantiek voor mij, al overstijgt hij dat genre wel. 7
Volgende week is het de beurt aan E1 met een zelfde soort dag, ik ben benieuwd...


1 opmerking:

  1. Ik ben ook fan van Tim Burton.
    Mijn laatste film (gezien in de bios) is The Tourist met Johnny Depp en Angelina Jolie. Ik geef een 8! Gewoon niet te moeilijke film, beetje actie en veel humor, heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen