maandag 19 juli 2010

Kinderfilms

Ja, ik durf er eerlijk voor uit te komen: ik ben groot fan van kinderfilms! Natuurlijk, bijna iedereen houdt van de vele animatiefilms, die tegenwoordig zorgen voor een strijd tussen de makers van Pixar en Dreamworks. Of natuurlijk de ouderwetse tekenfilms van Disney, dat blijven klassiekers. Ja, die vind ik ook allemaal erg leuk, maar niet alleen. Ik hou ook van de 'gewone' kinderfilms, met real life personen zeg maar. Elke zondagochtend zendt Film1 er een paar uit en aangezien mijn biologische klok is afgesteld op mijn wekelijkse wekkertijd (6 uur) en die van mijn vriend duidelijk niet, kijk ik nog wel eens zondagochtend vroeg lekker alleen naar zo'n filmpje. Zo waren daar laatst De Indiaan en Kikkerdril, beide schattige films, bedoeld voor kinderen, maar waar ook volwassenen van kunnen genieten.



Nederland is de laatste jaren lekker op dreef met de kinderfilms. Even een paar voorbeelden van leuke exemplaren:
  • Polleke

  • Madelief (iets ouder al, maar blijft leuk!)

  • Minoes

  • Het Paard van Sinterklaas

  • Pluk van de Petteflet

  • Knetter

  • Abeltje

  • Kruimeltje

  • Pietje Bell

Hiernaast heb je natuurlijk nog de verfilmingen van de boeken van Carry Slee, die ik vroeger verslonden heb. Wel vaak voor iets oudere kids. Dit is maar een hele kleine greep, want er zijn nog veel meer films om uit te kiezen.

En niet alleen Nederland kan er wat van. Zeker in Scandinavie maken ze ook een hoop goede kinderfilms. De klassieker blijft natuurlijk Pippi Langkous, maar ook recenter is een hoop te vinden. Hiervan zijn er vooral een hoop te zien op de zondagochtend en -middag bij Zapp.

Ook het komende half jaar komen er nog wat leuke Nederlandse exemplaren in de bioscoop:

  • Foeksia De Miniheks

  • Briefgeheim

  • Dik Trom

Ik ben heel benieuwd of er nog mensen zijn met leuke tips wat betreft kinderfilms. Ik heb mijn coming out gehad: I love them! Dus mochten er nog meer mensen zijn met deze liefhebberij, ik ben beschikbaar :-)

4 opmerkingen:

  1. Lepel, Het Zakmes, the Dark Chrystal en de Zevensprong (te leen via huize Bal)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja leuk! Lepel, Het Zakmes en De Zevensprong (althans, de oude serie) heb ik gezien. The Dark Chrystal ken ik niet, gaan we even opzoeken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vergeet overigens nog Het Geheim, die over een paar maanden uitkomt.

    BeantwoordenVerwijderen