dinsdag 28 september 2010

No Pictures Please!

Nou, de week van de filmpremieres is geweest, wat een belevenissen.
Allereerst maar meteen even de tussenstand van het dieet, wat ik niet echt meer een dieet mag noemen. Ik heb namelijk net mijn allerlaatste dieetproduct naar binnen gewerkt en eet vanaf nu dus weer redelijk normaal. Nu een kwestie van calorieen opbouwen. Nog steeds spannend, maar er is nog steeds niets aan gelukkig!
Dan het nog leukere gedeelte: de films!
Ik heb ook een aantal films buiten het festival om gekeken, thuis of tijdens de special, die doe ik eerst maar.

Bride Wars: Ik dacht, in de ban van het trouwen, dan kan zo'n film ook wel. Maar een heel gelukkig gevoel krijg je hier niet van. De film gaat over 2 beste vriendinnen, die per ongeluk op dezelfde dag gaan trouwen en ineens hun vrienschap op het spel zetten, om een leukere en mooiere bruiloft te krijgen dan de ander. Helemaal niet grappig, eerder vervelend en je houdt er zeker geen gelukkig gevoel aan over. Dus ga je binnenkort trouwen> Deze hoef je niet te kijken om in de stemming te komen. 4

Kleine Teun: Ik heb het al eens eerder aangegeven, maar ik hou erg van de absurditeit in de films van an Warmerdam. Zo ook in deze. Deze zwarte komedie is typisch Van Warmerdam en erg aan mij en zijn andere fans besteed. Dus fan? Zeker kijken. 8

Mao's Last Dancer: dan de special van deze week. Li Cunxin wordt van zijn familie gescheiden en gaat een strenge opeiding volgen tot balletdanser. Wanneer hij vanwege zijn talenten voor 3 maanden naar de VS mag om te dansen, worden de verschillen tussen het streng communistische en vrije kapitalistische land erg duidelijk. Li twijfelt zelfs of hij wel terug wil. Volgens een (zoals bijna elke week weer een irritante) bezoeker een promotiefilm voor China, maar geloof me, die heeft niet opgelet. Mooie film met gelukkig veel dans, alleen het einde misschien te Hollywood. 8

Dan de premieres op het filmfestival. Ik was nog nooit bij zo'n premiere geweest, dus alles was ook voor mij nieuw. Toch probeerde ik zo ervaren mogelijk over de rode loper richting ingang te gaan. Zodra je de rode loper betreedt, gaan alle camera's richting jou, totdat ze doorhebben dat je niet bekend bent en dus niet interessant voor Shownieuws of RTL Boulevard. Wel wemelt het er van de BN'ers, toch wel leuk. En gratis champagne uiteraard. Er stonden dus 3 premieres op het programma, lucky me! Woensdag was zelfs de opening van het hele festival, dus inclusief toespraken en een eerste Gouden Kalf dat werd uitgereikt.

Tirza: Naar het gelijknamige boek van Arnon Grunberg, dat ik overigens niet gelezen heb. Helaas kenden ik wel het verhaal al, dus geen echte verrassing voor mij. Ken je het niet? Dan inderdaad de film gaan kijken en niet eerst het boek lezen, dan is de meeste spanning eraf. Tirza vertrekt na haar eindexamen met haar vriendje naar Namibie. Als haar vader niets van haar hoort, besluit hij haar daar te gaan zoeken en komt hij er langzaam achter wat haar is overkomen. Om heel eerlijk te zijn had ik niet hele hoge verwachtingen van de film, al kan ik niet helemaal uitleggen waarom. Achteraf viel de film me niet tegen, maar toch blijft hij minder hangen dan gedacht. Ook Sylvia Hoeks die een 15-jarige puber moet spelen en de ongemakkelijke scenes tussen Gijs Scholten van Aschat en zijn ex, laten een vreemde nasmaak achter. Wel een behoorlijke acteerprestatie van deze zelfde Scholten van Aschat. Toch vrees ik dat wij hier niet de Oscar mee gaan winnen. 7
Gespotte BN'ers: Anneke Blok, Willeke van Ammelrooy, Tygo Gernandt, Nasrdin Dchar, Nelly Frijda, Reinout Oerlemans, Anna Drijver, Sanne Vogel. Ik vergeet er vast een hoop trouwens ;-)
Schemer: Deze film is losjes gebaseerd op het verhaal van de moord op Maja Bradaric in 2003. Een groep vrienden trekt de hele zomer met elkaar op. Door jaloezie, verliefdheden en roddels, komen ze op het idee een van hen te vermoorden. De film is niet slecht, maar geen bioscoopfilm. Als telefilm zou hij echter niet misstaan. Er wordt niet slecht geacteerd, maar de film heeft me niet gegrepen, terwijl het toch een heftig onderwerp is. Wachten tot ie op tv komt dus. 6.5
Gespotte BN'ers: Halina Reijn, vrijwel de gehele cast van Spangas, Melody Klaver, Robert de Hoog.

Lang & Gelukkig: Zeker de leukste premiere van de drie. Inclusief begroeting met snoep en afsluiting met vuurwerk. Dit is een verfilming van de gelijknamige theatervoorstelling van het Ro Theater, waarin een aantal sprookjes verwerkt zitten, met een knipoog naar de realiteit. Je moet er zeker van houden en ik hou ervan! De decors zijn erg leuk en herkenbaar uit het theater en de film zelf lekker kitsch en ja, lekker gay. Vond je Ja Zuster, Nee Zuster leuk? Dan deze waarschijnlijk ook. Ik heb genoten en zeker gelachen. 7.5
Gespotte BN'ers: Carice van Houten, Arjan Ederveen, Jack Wouterse, Alex Klaassen, Nadja Hupscher, Edo Brunner, Siemon de Jong (Abel!!!!!!!!!!), Corland Maas, Lottie Hellingman, Eva van de Wijdeven. En een aantal waarvan je wel het gezicht herkent, maar die toch niet zo bekend zijn, dat je meteen de naam erbij weet.
Best raar op te proberen je zo normaal mogelijk te gedragen, terwijl je hart eigenlijk een sprongetje maakt bij een aantal BN'ers die je ziet, waarvan je eigenlijk best fan bent. Ook grappig dat ik zelf nog het meest onder de indruk raak van Siemon de Jong, die geen acteur is en die ik bovendien al eens heb ontmoet. Soms moet je je best inhouden, maar kijken is erg leuk. Je voelt jezelf ook helemaal BN'er, wanneer je over de rode loper gaat in je nette kleding. Vriendlief in pak, jaja! Ik heb genoten van de films en alles eromheen, hopelijk krijg ik nog eens zo'n kans. Binnenkort in ieder geval de premiere van CineKid met de film Briefgeheim, ik ben weer benieuwd!

3 opmerkingen:

  1. Leuke nieuwtjes allemaal!
    De enige film die ik heb gezien van je lijstje
    is 'Bride Wars'. Ondanks dat ik hem ook niet
    geweldig vond heb ik hem 2 keer gezien. Er
    zitten grappige momenten in {die ook heel
    gemeen zijn} maar ook wel lieve momenten...
    Bovendien zit Bryan Greenberg erin en die hartje
    ik.
    De film die ik bij deze graag wil zien is
    Lang & Gelukkig! Verheug me er nu al op :D!
    Liefs xx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik weet zeker dat jij Lang & Gelukkig leuk gaat vinden! Ik werd er heel blij van in ieder geval :-D
    Binnenkort komen er leuke films, even afwachten wat in Gorinchem draait, kunnen we eindelijk een biosje pakken en kan je iets nieuws op de stick zetten :-P

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ben blij dat je het zo leuk hebt gehad.
    Hoewel het niet mijn wereldje is, lijkt het me ontzettend leuk om eens meegemaakt te hebben, zeker als je er beroepsmatig mee te maken hebt.
    Gelukkig eet je weer, geeft me een wat rsutiger gevoel.

    BeantwoordenVerwijderen