donderdag 14 oktober 2010

CineKid

Ik geloof dat ik het een beetje druk heb (vooral ook met leuke dingen), gezien het aantal blogs deze week. Sowieso is het druk, nu ik alleen op m'n werk zit. Fijn he, die kwaaltjes die de herfst met zich meebrengt. Maar ook letterlijk elke avond is bezet.
Gelukkig hoef ik pas over 4 weken terug naar de consulent. Ik ben klaar, ze is trots en ik mag het nu helemaal zelf gaan doen, alleen over 4 weken dus even kijken of dat ook gelukt is :-)
Gisteren mocht ik naar de premiere van CineKid, het kinderfilmfestival, in Tuschinski Amsterdam. Toen ik aankwam kon ik aansluiten achter een rij vol zenuwachtige kinderen, maar al snel konden we naar binnen, waar ik een plekje in de loge bemachtigde, lekker rustig! Na een kort gesprekje met de wethouder, schrijver van het boek Briefgeheim (Jan Terlouw), de openingsfilm, en een toespraak van de directrice van het festival, kon de openingsfilm beginnen,
Briefgeheim: Ik kan me niet herinneren het boek te hebben gelezen, maar was redelijk onder de indruk van de verfilming van een ander boek van Jan Terlouw, Oorlogswinter. In deze film belandt de 11-jarige Eva samen met haar 2 vrienden in een spannend, misdadig verhaal. De film was helaas minder 'volwassen' dan verwacht. Alhoewel er veel kleine kinderen in de zaal zaten, voor wie de film eigenlijk te eng was. Echter, geen niveau Oorlogswinter of Carry Slee. Spannende film, wel redelijk voorspelbaar, maar daar moet je enigzins doorheen kijken, de film is immers bedoeld voor kinderen (hoogste klassen basisschool). Niet slecht, maar haalt het niet bij Terlouws vorige boekverfilming: 7
Na het gebruikelijke rondje cast (met o.a. Daan Schuurmans) op het podium en de bedankjes, snel een weg naar buiten banen, tussen alle hysterische kinderen door, die veel te lang hun mond hebben moeten houden en allemaal heel graag kinderchampagne, spekkies en een handtekening van de hoofdrolspelers willen. Toch een heel ander soort premiere, zo'n kinderfilm.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten