vrijdag 8 oktober 2010

Perzik

Toen mijn broer naar de middelbare school ging (en ik dus nog op de basisschool zat) begon onze rock/metal transformatie. M'n broer leerde op zijn nieuwe school wat nieuwe bands kennen en stak mij al gauw aan. Uiteraard waren we een makkelijke prooi, we hadden beide gitaarles en kregen vanuit huis ook al de rocksound mee van onder andere Bruce Springsteen en The Who. We gingen wel ieder een wat eigen kant op, ik iets extremer qua stijl (zowel qua muziek als uiterlijk), maar toch waren en zijn er een hoop bands die wij beide kunnen waarderen. Heel leuk en handig, zodat je elkaars cd's kunt lenen (en daarover weer ruzie kunt maken als echte pubers :-P) en samen naar concerten kunt gaan. Twee bands die vooral in het begin van onze muziekontwikkeling een rol speelden, waren Green Lizard en Krezip. Wat zou het toch tof zijn om op die leeftijd al op een festival als Pinkpop te mogen staan! Inmiddels zijn we al heel wat jaren verder en zijn beide bands uit elkaar gevallen. Maar ook verdergegaan met hun (muzikale) leven, net als wij. Zangeres Jacqueline Govaert is solo gegaan en heeft net haar eerste cd uit en een aantal bandleden van Krezip en Green Lizard, vormt tegenwoordig de band The Phoenix Explosion. Om nog even terug te gaan naar die tijd, uit nieuwsgierigheid en omdat een avondje uit met broerlief gewoon heel gezellig is, gaf ik mijn broer voor zijn verjaardag 2 kaartjes cadeau voor beide concerten. En die waren de afgelopen 2 weken.
Allereerst The Phoenix Explosion in 013 Tilburg. En dan bedoel ik niet de grote zaal, maar de zogenoemde Bat Cave, een klein zaaltje/kroegje ernaast. Dit was het allereerste optreden van de band, die dus weer helemaal bij 0 is begonnen. En dit was te merken, in positieve zin! Ze hadden zoveel lol in het optreden en zin als een stel jonge honden. De muziek lijkt erg op die van Green Lizard, lekkere stevige rock. De jongens hadden pas 10 nummers en nog geen cd, maar zullen volgend festivalseizoen, vast het land door gaan reizen. Zin in een beetje stevig rocken? Ga dit dan zeker zien.


Dan Jacqueline, die toch wat meer naam heeft (ze was het gezicht van de band Krezip) en gewoon in Tivoli stond. Inclusief een enorme toeter (buik dus = zwanger), dit was dan ook haar laatste optreden van het tourtje om haar cd te promoten. Een ook hier hebben we genoten! Voorprogramma Bram de Hont (13 in een dozijn singer/songwriter) waren we snel vergeten, zeker toen Jacqueline opkwam, met haar dijk van een stem en dito band. Wat kan dat wijf zingen! Ik vind haar sowieso een inemende persoonlijkheid, grappig en stoer. Slechts een nummer kende ik van haar nieuwe cd en daar was ik nou niet zo laaiend enthousiast over, maar gelukkig, de rest klonk wel helemaal Jacqueline, Krezip, maar dan volwassen. Heerlijk dansbaar, afgewisseld met wat kleinere liedjes en stuk voor stuk geweldig gezongen. En zelfs ik als grote kindervriend ;-) had respect voor de manier waarop ze hoogzwanger op dat podium stond te springen. Naast de nummers van haar nieuwe cd, werd jaren '60 klassieker Happy Together nog ten gehore gebracht en als toegift verrasten Jacqueline en de mannen het publiek met een nummer uit de jaren '70: Sugar Me. Toch pasten deze nummers helemaal in de avond.


Conclusie: ook bands worden volwassen. Naast The Phoenix Explosion verwacht ik na de bevalling (of de Big Bang, zoals ze het zelf noemt) ook Jacqueline weer op allerlei podia en festivals. De sound van beide bands klinkt als vanouds, maar een stuk volwassener, ze zijn gegroeid als muzikanten. Beide een aanrader en twee leuke avonden rijker met mijn broer!

3 opmerkingen:

  1. Leuk dat je Bruce Springsteen en The Who noemt, ben ik trots op.
    Die "Folkiefolk" band, daar zou ik ook wel eens iets van willen horen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk zeg! Gezellig lijkt me om zo samen met je broer daar naartoe te gaan. Beetje herinneringen ophalen ook! Green Lizard en Krezip ken ik dan ook nog van vroeger. Green Lizard had ik persoonlijk meer mee dan Krezip. Wat leuk om te lezen dat ze een nieuwe bandje hebben opgericht op deze manier. Ik zal ze eens checken, thanx voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jacqueline heeft mij leren zingen! Samen met Anouk :)! Hihi, toen ik begon met zingen, was ik ongeveer 13 denk ik, en toen waren krezip en anouk mijn favorieten. Uren, echt uuuuuren heb ik mee zitten zingen op hun allereerste cd's.
    Ik hoorde een hoop nare comments op Jacqueline's
    solo album maar ik vind 'm geweldig :)! Ja zelfs
    Overrated ;) ik hou van het orgel achtige piano
    deuntje!

    BeantwoordenVerwijderen