vrijdag 4 juni 2010

Reisje Brooklyn, anyone?

Een verrassing van mijn collega, we hadden weer een film voor in onze eigen showroom. Ik hou van film, ik hou van de bioscoop (onze showroom op kantoor is een soort minibioscoopje), ik hou van verrassingen en ik had tijd, dus kom maar op! En het zou een lekkere misdaad/actie/thriller zijn en daar hou ik wel van. Brooklyn's Finest is vanaf eind juli te zien in een aantal Nederlandse bioscopen (de film gaat niet heel groot uit, dus je zult naar de grote stad moeten) en samen met wat collega's van distributeur BFD en een recensent van FHM begonnen we aan de film.

De hoofdrollen worden vertolkt door Don Cheadle, Richard Gere, Ethan Hawke en Wesley Snipes, geen slechte cast zou ik zo zeggen. Sal, Tango en Eddie zijn alle drie agenten uit Brooklyn, met elk hun eigen problemen. De vrouw van Sal verwacht een tweeling, maar Sal beschikt niet over de financiƫle middelen om de gezinsuitbreiding te ondersteunen. Tango is undercoveragent, die het moeilijk heeft om zijn ware identiteit verborgen te houden. Eddie, tenslotte, is een alcoholverslaafde agent die bijna met pensioen mag. Hij vindt troost bij een jonge prostituee. De drie agenten kennen elkaar niet, tot ze na een samenloop van omstandigheden plots op dezelfde plaats opduiken.

Qua keuring gok ik zo: 16 jaar en alle mogelijke icoontjes. Geen film voor de jonge kijkers onder ons dus. Ik heb een voorkeur voor mozaiekverhalen, al komen deze verhalen toch niet helemaal perfect bij elkaar. Desalniettemin een aardige film hoor. De problemen van de drie afzonderlijke agenten worden ruim in beeld gebracht, genoeg tijd dus om je te verdiepen in de personages. Bovendien wordt de film nergens verwarrend, zoals dat nogal eens kan gebeuren bij dit soort film. De film is niet bepaald een reclamespot voor de wijk Brooklyn. Ik weet dat mijn ouders deze zomer naar New York gaan en zal ze dan ook op het hart drukken, niet te dicht bij deze wijk te komen. De film is hard, maar geloofwaardig. De verhaallijnen hadden wat bij betreft iets meer verweven mogen worden, de samenkomst aan het eind komt nu zowel makkelijk als te toevallig over. Maar toch, de film raakt, vermaakt en doet dus wat een film in dit genre moet doen. 7.5/10

3 opmerkingen:

  1. Nou dat klinkt inderdaad als een goede cast! Leuk trouwens zo'n showroom op kantoor.
    De laatste film die ik heb gezien is Wanted met Angelina Jolie, ben eigenlijk wel fan van al haar films en ik vond deze ook wel aardig goed, hij boeide mij wel, een echte actiefilm was het.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk leuk op dvd of tv. Nog een aardige mozaiekfilm is Shrink met Kevin Spacey en een goede (zelfspottende?) bijrol van Robin Williams.
    Ik mag dan wel hopen dat je inmiddels Magnolia en Crash gezien hebt? :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha, Crash wel, Magnolia nog niet. Maar die heb ik in bezit, dus dat komt binnenkort goed!

    BeantwoordenVerwijderen