maandag 21 juni 2010

Up we go!

Ik verheug me echt al zo lang op het zien van deze film. De film heeft ontzettend veel goede reacties gekregen en won dan ook 2 Oscars: beste muziek en beste animatiefilm. Altijd zelf even checken of dit terecht is natuurlijk. Maar gelukkig was daar Film1, dus ik kon er lekker voor gaan zitten.



Up gaat over de knorrige oude man Carl Fredricksen. Hij heeft er zijn hele leven al van gedroomd om de wereld te ontdekken en grootse avonturen te beleven. Maar op 78-jarige leeftijd lijkt het alsof zijn leven aan hem voorbij is gegaan en zijn de grootse avonturen alleen maar dromen geweest. Maar dat gaat veranderen na de dood van zijn vrouw, als Carl besluit om zijn dromen uit te laten komen. Samen (maar niet geheel gepland) met de 8-jarige padvinder Russel gaat hij op avontuur.

En, maakt de film de verwachtingen waar? Jazeker! Ruimschoots! De kleuren die in de film gebruikt zijn, zijn echt prachtig. Sowieso is de film mooi gemaakt. Achteraf is het jammer dat ik de film niet in 3D heb kunnen zien in de bioscoop, ben benieuwd of dat iets zou hebben toegevoegd. Maar ook het verhaal van de film is, zoals we meestal van Disney wel gewend zijn, ontroerend. Eigenlijk best heftig voor kinderen, vooral wanneer duidelijk wordt dat Carl en zijn vrouw geen kinderen kunnen krijgen, maar gelukkig wordt dit vrij luchtig in beeld gebracht. En ja hoor, ook dit maal, zoals bij vele andere Disneyfilms, biggelden aan het eind de tranen over m'n wangen. Ik kan er niets aan doen, maar ik ben zeer gevoelig voor de sterke moraal die altijd in Disneyfilms aanwezig is. En ook de humor ontbreekt niet! Leuk voor zowel kinderen (ouder dan 6) als volwassenen! 8/10

P.S. Ik had erg graag ook een derde film besproken, maar voor het eerst heeft Film1 mij in de steek gelaten. Ik ben helemaal van m'n apropotje. Tijdens het meeste spannende gedeelte van de film, het laatste half uur, knalt Film1 de film er gewoon uit, alsof deze was afgelopen. Met open mond heb ik me er na 5 minuten maar bij neergelegd dat de film echt niet meer ging starten. Woensdag hebben we weer een kans, hopelijk kan ik dan wel het eind zien en donderdag een review schrijven.

1 opmerking:

  1. Klinkt goed! Ik heb um nog niet gezien, maar ben het nog wel van plan.

    BeantwoordenVerwijderen