donderdag 25 februari 2010

Good actrice, ehm not so good movie

Af en toe denk ik wel eens dat mensen bepaalde films een hoog cijfer geven, alleen maar omdat dat interessant staat. Zo had ik dat al bij Bright Star. Natuurlijk, ieder z'n ding, er zullen ook mensen zijn die de film oprecht mooi vonden en ook daadwerkelijk van poezie houden. Ik had echt moeite om mijn ogen open te houden en heb zelden zo vaak op m'n horloge gekeken bij een film, als bij die. Ik heb er nog zo eentje ontdekt.

The Last Station beschrijft de laatste jaren van schrijver Leo Tolstoy en zijn vrouw gravin Sofya. Leo en Sofya zijn qua overtuigingen en opvattingen als water en vuur. Sofya hecht veel waarde aan het adellijk bestaan, terwijl Leo alle bezit afkeurt. De film volgt de assistent van Leo, Valentin Bulgakov. Hij probeert een perfect lid te zijn van de beweging der Tolstoyanen. Gaandeweg ontdekt hij dat Tolstoy zelf eigenlijk helemaal niet de ideale Tolstoyaan is.
De film krijgt veel goede reacties in recensies, die ik niet helemaal deel. De film kabbelt voort en er gebeurt eigenlijk bar weinig. Als je dan, zoals ik, eigenlijk helemaal niets van de beste man hebt gelezen, vraag je je af, wat er zo bijzonder is aan de film. Er is trouwens wel iets bijzonder aan de film en dat zijn de acteerprestaties van Helen Mirren. In positieve zin mag ik wel zeggen. Mirren zet een prachtige, bijna manische Sofya neer, die dan ook terecht werd genomineerd voor een Oscar. Maar een zwaluw maakt nog geen zomer en een briljant actrice maakt een film nog niet geweldig. 6.5/10

Geen opmerkingen:

Een reactie posten