dinsdag 16 februari 2010

Ingewikkeld

Elke maandag (met uitzondering van de vakanties) draait in bioscoop Roxy in Gorinchem de maandagavondspecial. Ondanks mijn mening over de kwaliteit van het beeld en geluid in de bioscoop, ga ik elke maandag trouw richting de Appeldijk. De beste films draaien op deze maandag en het leukste van alles vind ik dat ik samen met mijn broer ga, die ik dan dus regelmatig kan zien. Zo stond broerlief ook gisteren weer trouw rond half acht voor de deur.



Dit maal geen typische maandagavondfilm. Er is geen 'standaard' maandagavondfilm, maar meestal zijn het toch wel de Oscarfilms, a la The Reader en Changeling. Met als gevolg dat het altijd lekker rustig is in de zaal, zo'n 15 tot 20 man, soms zelfs maar 5. Ook dat was dit keer wel anders. We zaten zowaar in zaal 1 (normaal in zaal 3, waar de verfsnippers je om de oren vliegen en je toch af en toe angstig naar de enorme scheuren in het plafond zit te staren), die bijna geheel gevuld was, hoofdzakelijk met theemiepen, die komende week ongetwijfeld ook op de huishoudbeurs te vinden zijn. O, ik heb de film nog niet genoemd: It's Complicated.



It's Complicated is eigenlijk gewoon een standaard romantische komedie. Normaalgesproken vind ik dit slechts vermakelijk als ik thuis op de bank zit met een bak popcorn en een fleecedeken met mouwen (geweldige uitvinding overigens). Ik zou er dus niet zo snel 9 euro aan uitgeven. (Hierbij moet ik gelijk een geheimpje verklappen, die 9 euro betaal ik niet. Omdat ik in de bioscoopindustrie werk, ga ik doordeweeks gratis naar de film.) Standaard dus, ware het niet dat Meryl Streep de hoofdrol vertolkt. Hierdoor wordt de film toch net iets beter dan de gemiddelde romkom.



Het verhaal is, zoals bij elke romkom, vrij simpel. Jane en Jake zijn al 10 jaar gescheiden en Jake is getrouwd met de (jonge) vrouw met wie hij vreemdging tijdens zijn relatie met Jane. Wanneer hun zoon zijn diploma krijgt uitgereikt, zitten zij in hetzelfde hotel in New York. De nieuwe vrouw van Jake is niet mee en dus gebeurt het onvermijdelijke: Jake en Jane hebben een 'iets te leuke' avond. Hierop begint een verhouding tussen Jake en Jane, die nu ineens aan de andere kant van het huwelijk staat en zelf de sloerie is. Maar omdat de rol van de nieuwe vrouw van Jake zo verschrikkelijk is, gun je het Jane uiteraard van harte. En om het nog iets ingewikkelder te maken (It's Complicated ten slotte), is de architect die het huis van Jane verbouwd toch ook wel leuk en zeer geinteresseerd en weet de schoonzoon van Jane en Jake als enige van de verhouding. Voeg hier van trekjes aan een joint aan toe en de hilariteit is compleet.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel hardop gelachen heb tijdens de film, al was het een stuk minder dan het gekakel van de rest van het publiek. Maar de voorspelbaarheid en violen op de achtergrond, maken het wel een gelikt Hollywoodplaatje. De weer sublieme acteerprestaties van Meryl Streep daarentegen, krikken wat mij betreft de film nog wel even met een puntje omhoog.

Ik zou zeggen, lekker thuis op de bank kijken, als je zin hebt in een no nonsense film. 7/10

Geen opmerkingen:

Een reactie posten