zondag 21 februari 2010

Stoer op rolschaatsen

Ik ben tegen (illegaal) downloaden. Logisch, ik wil natuurlijk dat iedereen naar de bioscoop gaat. Maar wanneer ik een film niet zelf heb gedownload, maar heb gekregen? En wanneer deze film dan ook nog niet in Nederland is uitgekomen en dit binnenkort ook niet zal gebeuren? Dan mag ik 'm wel kijken toch?

Ik heb het over de film Whip It! Whip It! is het regiedebuut van actrice Drew Barrymore en gebaseerd op het boek 'Derby Girl' van Shauna Cross. Whip It! gaat over rolschaatsen. En wie nog denk aan spelende kinderen op hun Dora- en Spidermanrollers, heeft het mis.

De film draait om tiener Bliss Cavendar, gespeeld door Ellen Page, je weet wel, die van Juno. Ik heb persoonlijk een grote zwak voor Ellen Page en de films waarin zij speelt. Ook in deze film is Page anders dan anderen, geen standaard tiener, waardoor het ook geen standaard tienerfilm is. De moeder van Bliss wil graag dat zij meedoet aan missverkiezingen. Zo'n moeder die je ziet bij Oprah Winfrey en Dr. Phill, die haar dochters dwingt perfect te zijn, inclusief neptanden en gekleurde lenzen. Bliss doet hier gedwee aan mee, al past ze eigenlijk helemaal niet in het wereldje. Verder woont de arme ziel in Bodeen, Texas en werkt zijn in een eethuis, inclusief varkentjesschort en een enorme big op het dak. Wanneer zij in Austin een flyer ziet van een rolschaatswedstrijd, besluit zij er naartoe te gaan en auditie te doen voor het team, iets waar haar ouders geen weet van hebben. Dit rolschaatsen vindt plaats op een baan, waarbij van elk team iemand langs de teamleden van de ander moet proberen te schaatsen. Hierbij gaat het niet alleen om snelheid, maar bijna alles is toegestaan. Rolschaatsen is een contactsport en iemand tegen de grond of over de bording werpen is geoorloofd.

De, voor mij onbekende, sport en het karakter van Ellen Page maken de film net iets anders dan de gemiddelde American Teenmovie. Natuurlijk is het geen meesterwerk, dat mag je ook niet verwachten wanneer je de synopsis hebt gelezen. Ook Drew Barrymore zelf speelt een rolletje, als agressieve rolschaatster, die enigzins in haar tienerjaren is blijven hangen. Hoewel deze rol mij op een gegeven moment enigzins begon te irriteren, is Whip It! gewoon een leuke, makkelijke tienerfilm, die ook leuk is voor de jong volwassenen (waartoe ik mijzelf graag wil rekenen) en de liefhebbers van de rollen van Ellen Page. 7.5/10

2 opmerkingen:

  1. Hee, toevallig hebben wij gister Whip It! gezien.
    Leuke posts hoor!

    Groetjes, Lisette

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Whip It keek inderdaad lekker weg, hulde ook dat Drew de muziek van Jens Lekman zo'n grote rol geeft in de film!

    BeantwoordenVerwijderen