dinsdag 23 februari 2010

Ode aan Abel

Ik kijk graag televisie, dat zal ik niet ontkennen. Maar ik kijk ook heel gemakkelijk televisie: wat gaan we vanavond doen? Even kijken wat er op tv is!

Maar er is een programma dat ik perse moet zien. Ik zet er zelfs mijn wekker voor: zondagochtend om 10:00 uur word ik wakker van het gepiep van mijn gsm. En terwijl vriendlief zich nog even omdraait, wrijf ik de slaap uit mijn ogen, pak de afstandbediening en druk op 3. Tijd voor: De Taarten van Abel!!!

Ik hoop van harte dat iedereen het programma kent, maar even voor de mensen die het niet kennen: Abel (die eigenlijk Siemon de Jong heet) is taartenbakker en maakt elke week samen met een kind een taart voor iemand. De titel De Taarten van Abel komt van De Toren van Babel. 'Vanwege de vorm en een verwijzing naar de de mooie, ontroerende of ronduit grappige gesprekken tussen Bakker Abel en de kinderen tijdens het bakken van hun droomtaart.'


De aanleiding voor het maken van een taart kan heel leuk en onschuldig zijn, zoals een bruiloft van oma, of het hart terug winnen van je ex-vriendinnetje, en soms ook heftig, zoals een vader die na een val van het balkon weken in coma heeft gelegen, of een klasgenootje dat omgekomen is bij een auto-ongeluk. Tijdens het maken van de taart, vertellen de kinderen hun verhaal. Abel doet dit geweldig, spelenderwijs en maakt het niet te zwaar voor de kijker of de kinderen zelf.

Wat verder zo leuk is aan het programma, zijn de taarten zelf, die Abel samen met de kinderen maakt. Niets is te gek. Hele bouwwerken met vooral veel marsepein en kilo's snoep. Om een indruk te geven:




Geweldig toch? Het is krap een half uurtje per week, maar ik kijk er elk weekend weer naar uit. Hopen maar dat we nog heel veel seizoenen lang kunnen genieten van deze taartenbakker.

Het zou natuurlijk geweldig zijn om zelf eens een taart te bakken met Abel, maar helaas, het is toch echt een kinderprogramma. Maar ook als volwassene kan je genieten van Abel zijn taarten. En dan bedoel ik niet alleen op tv. Je kunt natuurlijk een taart bestellen bij de bakkerij, maar er is meer. Siemon de Jong heeft samen met zijn vriend een taartenwinkel in Amsterdam, De Taart van m'n Tante. Ik ben er geweest en het is geweldig! Super kitsch en super lekker. Het adres is Ferdinand Bolstraat 10. En dan is er nog iets leuks, namelijk Cake under my Pillow. Boven de winkel (of Konditorei) is een Bed & Breakfast! Deze heb ik nog niet uitgeprobeerd, de prijzen van de kamers zijn vrij hoog, maar dat staat zeker een keer in de planning! En wanneer ik ooit ga trouwen, wil ik ook zeker een bruidstaart van Taart van m'n Tante!


Ook enthousiast geworden? Kijk op http://www.detaart.com/ voor alle info!









Geen opmerkingen:

Een reactie posten