dinsdag 4 mei 2010

Push

Hoge verwachtingen had ik van deze film. De film heeft heel veel aandacht gehad in de media en het verhaal van een puber met een zwaar leven (en lijf) sprak mij ook wel aan. Ik was zo blij toen ik hoorde dat de film als spacial zou gaan draaien. Deze mocht ik niet missen!
Overigens werden ook de nieuwe specials bekendgemaakt. Nog 7 voor de vakantie. Helaas heb ik er al 2 gezien, maar dit werd helemaal goedgemaakt door het feit dat Nowhere Boy ook tussen deze films zat. Ik ben stiekem (of eigenlijk heel openlijk) naast metalhead ook best wel een hippie en zeker liefhebber van de muziek van The Beatles! Maar goed, die draait pas over 2 maanden, nu eerst deze film.


De film vertelt het verhaal van Claireece "Precious" Jones (Gabourey Sidibe), een zestienjarig Afro-Amerikaans meisje geboren in Harlem. Het leven lacht haar niet bepaald toe: ze is voor de tweede keer in verwachting van haar vader. Thuis loopt ze op eieren om te vermijden dat haar moeder (Mo'Nique), een intens boze vrouw, haar mishandelt. Vanwege haar zwangerschap wordt ze van school gestuurd. Haar leven verandert als ze de kans krijgt over te stappen naar een alternatieve school. Daar komt ze onder de hoede van Ms. Rain (Paula Patton). In deze kleine klas leert ze wat echt liefde is.

Hoeveel ellende kan een mens verdragen? En dan heb ik het niet alleen over het hoofdpersonage, maar ook zeker over de bioscoopbezoeker. De vreselijke gebeurtenissen in het leven van Precious stapelen zich op. Zo erg zelfs dat het als kijker op een gegeven moment moeilijk wordt om nog mee te leven. Was alles niet al ellendig genoeg? Ook positieve punten natuurlijk, waaronder de verrassend goede acteerprestaties van Mo'Nique en Mariah Carey (zonder make-up!). Daarentegen was de bijrol van Lenny Kravitz totaal misplaatst en overbodig wat bij betreft. De film laat zien hoe zwaar het leven is voor sommige mensen en how we should count our blessings. De manier waarop is echter een tikkeltje to much. Een aardige en ook heftige film, maar dankzij de hoge verwachtingen een klein beetje een tegenvaller. 7/10

Geen opmerkingen:

Een reactie posten