dinsdag 18 mei 2010

Who to trust?

Ja, hij is weer in de bioscoop en nee, ik heb 'm nog niet gezien. Moge duidelijk zijn dat dit over de film Robin Hood met in de hoofdrol Russell Crowe gaat, die momenteel in de bioscoop draait. Ik ga 'm zeker kijken hoor, heb alleen nog geen tijd gehad. Ik ben fan van Crowe, vooral na het zien van A Beautiful Mind en Gladiator. Twee fantastische films met een uitstekende Crowe. Hij schijnt in real life geen lievertje te zijn en hij heeft er ook niet altijd zin in (wat heel af en toe jammergenoeg ook op het doek te zien is), maar dat maakt mij natuurlijk niet zoveel uit. Ik vind het een toffe acteur en bovendien niet vervelend om naar te kijken.
Een andere acteur, waar ik vooral de laatste jaren meer en meer fan van begin te worden, is Leonardo DiCaprio. Hij zal nooit van de stempel van Titanic afkomen, maar goed, dat was een groot succes, dus heel erg zal hij dat ook niet vinden. Ieder meisje van mijn leeftijd was toen verliefd op hem en ook ik moest de film natuurlijk in de bioscoop zien. Maar ik ben vooral de laatste jaren, na een aantal sterke rollen (waaronder laatst beschreven in Shutter Island) toch wel fan aan het worden.
En dan nu een film waarin zij beide een rol spelen, niet verkeerd dacht ik zo. Als je Russell Crowe overigens ook niet vervelend vindt om naar te kijken: daarvoor hoef je deze film niet te kijken. Hij speelt namelijk een vervelende, grijze man met overgewicht. Maar het blijft Russell Crowe.
In Body of Lies speelt Leonardo DiCaprio de rol van Roger Ferris, een CIA-agent in het Midden-Oosten. Hij krijgt opdracht om een succesvolle terreurcel uit Jordaniƫ te ontmantelen door de leider ervan op te pakken. Hulp komt van zijn chef, Ed Hoffman (Russell Crowe) en het hoofd van de Jordaanse inlichtingendienst (Mark Strong). Maar wie van deze mannen is het meest te vertrouwen wanneer het gaat om zijn eigen veiligheid? De film wordt geregisseerd door Ridley Scott. Het vernoemen waard: Gladiator, A Good Year, American Gangster, Robin Hood, die samenwerking met Crowe bevalt hem wel.

Heb jij dat ook? Ik wel namelijk. Dat je na de oorlogen in Irak en Afghanistan, wel een beetje klaar bent met al die Hollywoodfilms over terrorisme. Dat was meteen mijn eerste gedachte bij het bekijken van deze film. Ik kijk namelijk niet altijd van tevoren waar de film over gaat, soms wil ik 'm gewoon zien vanwege de acteur of regisseur, zoals nu. In de eerste 20 minuten van de film zit zoveel dialoog en informatie, dat je even niet meer weet waar het nou over gaat, even opletten dus. Verder zit het verhaal best leuk in elkaar met een spannend complot en benauwende scene met DiCaprio als gevangene van Al Qaida. DiCaprio en Crowe spelen beide leuk, maar dat niveau leuk en aardig wordt niet echt overstegen. Geen briljant of origineel verhaal (dus ook geen origineel boek, waarvan het een verfilming is), geen sublieme uitwerking en goede, maar geen uitmuntende acteerprestaties. Gewoon een lekkere film voor op de zondagmiddag dus. Of zaterdagavond, wat je wilt. 7/10

Geen opmerkingen:

Een reactie posten