dinsdag 13 april 2010

De test met het brilletje

Ik kende 3D eigenlijk alleen nog maar van pretparken en vond dat ik er toch maar eens aan moest geloven. Sinds kort heeft bioscoop Hollywoud in Woudrichem ook een 3D-installatie en dus tijd voor een testje. Niet alleen het uittesten van 3D zelf, maar ook van het verschil tussen de films. Alice in Wonderland, de eerste film waar lief en ik heengingen, is gemaakt voor 2D (plat dus) en later overgezet naar 3D. Je ziet op dit moment dat een hoop distributeurs dit doen (Warner alleen nog maar), omdat er geld mee te verdienen valt, maar ze het opnemen zelf in 3D te duur vinden. Avatar, de volgende film, is speciaal gemaakt voor 3D, de omgekeerde wereld dus. Ik vroeg me ten zeerste af hoe groot dit verschil nu echt zou zijn. Tijd voor een testje dus, 5 uur lang film kijken met een brilletje.


Alice in Wonderland (OV 3D)
Lief en ik zijn grote fans van Tim Burton en Johnny Depp en alle films waar ook maar de stem (juist de stem) van Alan Rickman in zit, vind ik interessant. Weinig dat ons dus tegen kon houden. Hoewel, bijna had de film in een hoop bioscopen niet gedraaid. Mensen hebben mij de laatste tijd vaak gevraagd waarom dit was. Er zijn 2 redenen: de belangrijkste (die ook in de media als reden werd gegeven) is het feit dat de film al vrij snel op dvd uitkomt. Er bestaat een soort ongeschreven afspraak tussen bioscoop en distributeur, dat er minimaal zo'n 4 maanden tussen bioscooprelease en dvdrelease zit. In dit geval was dit zo'n 2,5 maand. Bovendien vroeg Disney een hoge filmhuur. Uiteindelijk is iedereen gelukkig overstag gegaan en konden ook wij de film gaan kijken, en ook nog in 3D.



Wat ik allereerst even over de 3D kwijt wil, is het dragen van de bril. Ik heb nog geen ervaring met de installatie van RealD, maar Woudrichem heeft Xpand. Deze brillen hebben een batterij en zijn hierdoor erg zwaar, niet heel fijn voor je neus. Ook spiegelt de bril aan de zijkant, waardoor ik me in het begin serieus afvroeg of Coca Cola had betaald voor reclame in de bril. Het bleek de spiegeling van het glas voor m'n neus te zijn. Een groot voordeel is 3D in een servicebioscoop, zoals de Hollywoud. Het licht in zo'n bioscoop gaat nooit helemaal uit, omdat er mensen rondlopen, maar door de donkere brillen, krijg je toch meer een bioscoopgevoel.

Dan de film. Het klassieke verhaal van Alice in Wonderland is wel bekend, meisje valt in gat, drinkt iets waardoor ze kleiner wordt en belandt in een andere wereld, die ze wonderland noemt. In deze film is Alice inmiddels 19 jaar en beschouwt ze haar avontuur als een droom. Tot haar echter weer hetzelfde overkomt. Toen zij 13 jaar ervoor in Wonderland was, regeerde de White Queen, maar nu is ze van haar troon gestoten door haar zus, de Red Queen. Aan Alice de taak om de macht van de White Queen weer te herstellen.

Het 3D-effect in de film viel me wat tegen. Eigenlijk is dat er bijna niet, zeker niet buiten Wonderland. Je ziet wel enigzins diepte, maar soms stoort het zelfs. Nu de film zelf. Je moet van de stijl van Tim Burton houden en ik ben toevallig een groot fan. Zijn stijl is nogal duister en sprookjesachtig, I love it! Burton houdt erg van bepaalde acteurs, zo speelden Johnny Depp, Alan Rickman en Burtons vrouw Helena Bonham Carter al eerder in zijn films. Maar laat ik nu ook fan van deze acteurs zijn. Mia Wasikowska als Alice wist mij niet geheel te overtuigen, maar alle andere acteurs en figuren waren meesterlijk. De rol van Johnny Depp als Mad Hatter was erg leuk, maar het meest heb ik nog gelachen om Helena Bonham Carter als de Red Queen, de gemene koningin die van hoofden laten afhakken een gewoonte heeft gemaakt. De wonderwereld van Burton is super en zeer geschikt voor een nieuwe Disney attractie. Verwacht niet teveel van het verhaal, het gaat meer om de personages, en die mogen er wezen. 8/10

Avatar (3D)
Ik hoop dat ik nu niemand beledig, maar als je nog nooit van deze film hebt gehoord, heb je de laatste maanden waarschijnlijk onder een steen gelegen. Deze film was (en is) groot. Op de openingsdag in de VS bracht de film al ruim 27 miljoen dollar op. Inmiddels is Avatar de film die het meeste geld ooit heeft opgebracht in de bioscoop. De film werd zo'n beetje in alle categorieen van de Oscars genomineerd, maar won er uiteindelijk maar 3 in de wat onbelangrijkere categorieen. Zelden ben ik echter met zoveel scepsis van tevoren naar een film gegaan. Ik moest het nog maar zien met die 3D, zeker na Alice, en een verhaal met blauwe wezens? Mmmm.



Ook naar deze film hoef je niet voor het verhaal te gaan, maar in het kort is het eigenlijk het verhaal van de cowboys en de indianen, maar dan in het jaar 2154. Jake Sully (Sam Worthington) is een verlamde oorlogsveteraan, die met enkele anderen naar de maan Pandora wordt gebracht. De mensheid wil daar waardevolle grondstoffen uit de grond halen. Deze planeet wordt echter bewoond door de Na'vi, een mens-achtig ras met hun eigen taal en cultuur. Sully wordt in eerste instantie de opdracht gegeven hen te doen vertrekken. Hij raakt echter betrokken bij hun vrijheidsstrijd, en wordt ook verliefd op één van hen, dat zal je altijd zien. Onweerstaanbaar, die blauwe wezens.

Zoals gezegd is deze film gemaakt voor 3D en ik zou 'm dan ook niet in 2D hoeven zien. Het verhaal is niet heel slecht, maar ook niet heel boeiend. Het 3D-effect echter wel! De wereld die is gecreeerd door regisseur James Cameron (Titanic) is zo mooi. Je moet eigenlijk zelf gaan om het te ervaren en er zullen ook vast mensen zijn, die er minder gevoelig voor zijn. Ik was echter zwaar onder de indruk. Ondanks de lengte, verveelt de film geen moment, door de actie en de prachtige beelden. Je blijft bewonderend om je heen kijken. Het cijfer voor de film is dan ook voor het grootste gedeelte dankzij deze beelden. 8.5/10

Na het zien van beide films, heb ik besloten alleen nog maar naar films in 3D te gaan, als deze ook speciaal hiervoor zijn gemaakt. (Er wordt al gesproken over een vervolg op Avatar) Vooral nu ik de films achter elkaar heb gezien, is het verschil mij zeer duidelijk geworden. Mijn advies is wel om beide films te gaan zien (mochten er nog mensen zijn die Avatar niet hebben gezien), maar dan wel Alice in 2D en vooral Avatar in 3D. In de omgekeerde volgorde zul je je zeker minder vermaken.

1 opmerking:

  1. Ik ben waarschijnlijk een van de weinige die Avatar nog niet gezien heeft. Vooral omdat ik helemaal niet hou van erge sci-fi fantasyfilms en zeker niet met blauwe wezens. Maar na jouw review begin ik toch te twijfelen. Ik word nieuwsgiering naar het 3D effect. Bij Alice vond ik dat inderdaad ook een beetje tegenvallen.

    BeantwoordenVerwijderen