vrijdag 16 april 2010

My First Flashmob Kicked-Ass!

Wat heb ik toch een leuk werk! Hoeveel mensen kunnen er nou zeggen dat ze voor hun werk aan een flashmob meedoen. Even voor de mensen bij wie niet meteen een belletje gaat rinkelen: een flashmob is een vrij nieuwe trend (geintroduceerd in 2003), waarbij een (grote) groep mensen, plotseling op een openbare plek samenkomt, iets ongebruikelijks doet en daarna weer snel uiteenvalt. De marketingafdeling hier op kantoor kreeg het idee om zo'n flashmob te organiseren, rondom de nieuwe film Kick-Ass. Via internet werd het bericht verspreid dat de flashmob zou plaatsvinden en mensen die zich hadden aangemeld, kregen de dag ervoor te horen waar en hoe laat de flashmob plaats zou vinden. De locatie was winkelcentrum Hoog-Catharijne in Utrecht en klik hier voor het resultaat. Iedereen was verkleed als zijn of haar favoriete superheld. Ikzelf was verkleed als Zorro. We kwamen bijeen bij de roltrappen, riepen een aantal keren Kick-Ass! Vervolgens klonk de soundtrack van de film en deed iedereen zijn best zoveel mogelijk superheldenposes te maken (dan duurt zo'n nummer erg lang). Hierna riepen we nog een paar maal Kick-Ass! en liepen we terug naar de bioscoop, alsof er niets gebeurd was. Het was echt leuk om te doen! Niemand herkent je en daarom ben je wat vrijer om je te gedragen als een malloot. Bovendien was het erg leuk om te zien, dat een aantal mensen heel erg hun best hadden gedaan op hun outfit. En het leukste van alles: hierna mochten alle superhelden gratis naar de eerste vertoning van de film in Bioscoop Catharijne. Zeker voor herhaling vatbaar, welke film is de volgende?


Kick-Ass
Dan nu de film zelf. Waarvoor deed ik nu eigenlijk al die moeite? Voor welke film ben ik speciaal met een aantal meiden van kantoor naar de feestwinkel geweest en sta ik nu opgeslagen op tientallen mobieltjes van verbaasde voorbijgangers? Toen ik voor het eerst de posters van de film zag, dacht ik eigenlijk dat het een kinderfilm zou zijn, maar mijn collega's die de film al gezien hadden, verzekerden mij ervan dat dit niet het geval was. En omdat iedereen zo enthousiast was en de reacties in de Utrechtse Sneak zeer positief waren (laagste cijfer een 7, hoogste een 11), kreeg ik toch ook wel erg veel zin om de film te gaan kijken. En tegen een gratis film, zeg ik niet snel nee.
'Kick-Ass' gaat over sulletje Dave Lizewski (Aaron Johnson). Hij is niet populair op school, krijgt geen aandacht van meisjes en houdt vooral van stripboeken. Op een dag besluit hij dat hij een superheld wil worden, net als in één van zijn stripboeken. Hij bestelt een wetsuit en gaat op pad. Probleem is echter dat hij geen superkrachten heeft en gedoemd lijkt om te mislukken. Door een roekeloze actie tegen criminelen en het filmpje daarvan dat op internet belandt, wordt hij toch een ware held. Hierna verschijnen ook enkele andere superhelden, waaronder de 11-jarige zwaardvechtster Hit Girl (Chloe Moretz), haar vader Big Daddy (Nicolas Cage) en de mysterieuze Red Mist (Christopher Mintz-Plasse).

Ik heb werkelijk genoten van deze film! De film zit vol harde actie, maar ik heb me ook zeker doodgelachen. De film doet qua stijl een beetje denken aan die van Quentin Tarantino. Vooral Hit Girl is geweldig, een meisje van 11 dat zwaait met vlindermessen, makkelijk twee geweren tegelijk bedient en niet vies is van wat vuilbekkerij. Er zitten elementen in van een echt tienerfilm, van een harde actie en een hilarische komedie en is alles bij elkaar wat mij betreft een echte cultfilm. Al hoop ik natuurlijk toch, dat er een grote groep mensen heen gaat. Wat mij bereft: gaat dat zien! 8/10

1 opmerking:

  1. Wat leuk om te lezen dat jij ook als superheld naar deze film bent geweest! Er waren al zo weinig mensen die ons goed begrepen ;)
    Leuke film he! Gaaf ook dat je mee hebt gedaan met zo'n flashmob, leuke ervaring lijkt me!

    BeantwoordenVerwijderen