dinsdag 13 april 2010

Schindler in China

Het verhaal van Oskar Schindler is (hoop ik) algemeen bekend. Het verhaal van John Rabe echter niet. En toch deden zij eigenlijk min of meer hetzelfde, in de Tweede Wereldoorlog redden zij talloze mensenlevens.


John Rabe is een Duitse zakenman die in 1937 in Nanking (China) werkt voor Siemens. Rabe staat op het punt te vertrekken naar Berlijn, als de stad wordt aangevallen en overgenomen door het Japanse leger. Wanneer duidelijk wordt dat hij een bloedbad niet kan verhinderen, probeert hij de Chinese burgers te beschermen. De Nanking Veiligheidszone, die hij hielp in te stellen, gaf bescherming aan ca 200.000 Chinezen.

De film grijpt erg aan. Rabe blijft geloven in de goede bedoelingen van Hitler en is ervan overtuigd dat de Japanners hun bevelen niet goed uitvoeren. De mengeling van echte beelden door de film, komt de film ten goede. Hoewel je als kijker eigenlijk weinig ziet van gruwelijkheden (uitgezonderd het record hoofden afhakken), voel me maar al te goed dat ze gebeuren. Af en toe lijkt de film iets aangedikt. Begrijp me niet verkeerd, de gruwelijkheden zelf hebben plaatsgevonden, geen twijfel, ik bedoel meer het persoonlijke verhaal van Rabe. Zonder teveel prijs te geven, vraag ik me af of het gebeuren met zijn vrouw Dora echt plaatsvond. Desalniettemin een aangrijpende film over een vergeten verhaal. Dat Rabe vergeten is blijkt aan het einde van de film, wat het geheel nog triester maakt. 8/10

Geen opmerkingen:

Een reactie posten