woensdag 28 april 2010

Shake it baby!

Nou, ik ben gisteren langsgeweest bij consulent Maja van Cambridge. Gezellige vrouw en lekker een beetje streng en dat is goed als stok achter de deur. Dus als je niet afvalt en smokkelt, wordt je gewoon uit het programma gekickt. We hadden een kennismakingsgesprek, waarbij je medische achtergrond wordt besproken (en op wat overgewicht na ben ik kerngezond!) en het streefgewicht wordt bepaald. Niemand, behalve ikzelf en nu ook mijn consulent, weet hoeveel ik weeg en dat gaan we ook zo houden. Maar ik wil wel kwijt hoeveel eraf moet: 23,5 kilo. Iets minder zou ook genoeg zijn om op een gezond gewicht (en BMI) te komen, maar ik wil een beetje speling kunnen hebben. Eigenlijk komt het zelfs neer op 26,5, aangezien je na het dieet zo'n 3 kilo aankomt. Hierna heb ik voor 2 weken 'maaltijden' meegekregen. Althans gekregen, gekocht, want het dieet is uiteraard niet gratis. 50 euro per week lijkt een hele uitgave (en dat is het ook), maar bedenk wel dat ik verder voor mezelf helemaal geen boodschappen meer hoef te doen. Ik ben dus niet duurder uit dan normaal. Naast de producten moet ik per dag 2,5 (!) liter water dinken (dat wordt een abonnement op het toilet) en mag ik niets anders erbij dan koffie of thee zonder toevoegingen, alleen de allergoedkoopste kauwgom en smintjes. O, en geen thee met fruitsmaak. Dit alles kreeg ik mee in een plastic zak met in koeienletters Cambridge dieet erop. Deze heb ik krampachtig proberen te verbergen in de trein tussen m'n benen. Niet iedereen hoeft te weten dat ik op dieet ben toch? Ok, ik zet het ook op internet, maar heb niet de illusie dat deze blog door honderden mensen wordt gelezen.


Vandaag is dus mijn eerste dag en ik heb net mijn eerste shake verorberd. Je dag bestaat uit 's ochtends en 's middags een shake en 's avonds een soepje. Niet echt vetpot dus, maar ik wil dan ook afvallen. Overigens zit er na het dieet een traject vast van afbouw en begeleiding, dus als het goed is komt het er niet 2x zo snel weer aan. Na elke 3 weken is er een week waarin de 's avonds vast voedsel mag, maar geen McDonalds natuurlijk. Ik had me vantevoren voorbereid op shakes die niet te hachelen zouden zijn, dan kan het altijd meevallen. Er zijn best veel smaken en mijn ontbijt was een shake met chocolade/mint smaak. De shake zelf is niet heel erg lekker, maar de nasmaak valt mee. Vanmiddag gaan we voor de toffee/walnoot! Ik voel me op zich nog prima. De eerste dagen kan je last hebben van bijverschijnselen: hoofdpijn, duizeligheid, een zwaar hongergevoel. Tot nu toe ben ik alleen een beetje licht in m'n hoofd, maar gelukkig heb ik zittend werk, dus ik land zacht als ik flauwval :-P Na een aantal dagen moet je in de fase van ketose komen, de vetverbranding (ik heb een heuse teststrip meegekregen voor de 4e dag, om dit te testen). Hierna is het de bedoeling dat je weer energie krijgt en na 2 weken mag je zelfs weer sporten. Niet dat ik elke dag in de sportschool sta :-P Maar 's avonds een wandelingetje kan uiteraard geen kwaad.

Ik ben benieuwd hoe het verder zal gaan de komende dagen, het is de bedoeling dat ik de eerste dagen al wat af zal vallen (fijn!). Ik kan in ieder geval al mijn ellende hier spuien ;-) En verder uiteraard de gebruikelijke filmrecensies, zodat het niet een 'wat ben ik zielig en heb ik een honger' blog wordt.

3 opmerkingen:

  1. Hee schoonzus,
    Veel succes en doorzettingsvermogen gewenst! Zullen we dan over drie weken een keertje gaan eten met z'n viertjes ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Succes lieve meid,
    vind het heel dapper van je, het lijkt me zwaar maar je kan het :D! Bedankt voor je super lieve berichtje op mn blog! Vind het helemaal leuk dat je morgen ook komt!
    Liefs Nikki

    BeantwoordenVerwijderen