vrijdag 16 april 2010

Franse maffia

Het moge duidelijk zijn dat het fenomeen film in z'n algemeenheid mij erg interesseert en dat het kijken van films een grote hobby van mij is. Dit is vooral gekomen na mijn eerste stage bij Wolff Cinema Groep. Er gaat eigenlijk geen week voorbij dat ik de bioscoop niet bezoek en inmiddels heb ik ook thuis een aardige verzameling dvd's opgebouwd. Je kunt mij letterlijk wakker maken voor een goede film. Omdat ik zo gek ben van film en er redelijk wat heb gezien, vragen mensen zich wel eens af wat nu mijn favoriete film is. Nee, geen recente film en ook geen film met Alan Rickman in de hoofdrol. Mijn favoriete film is The Godfather. Ik kan alle genres eigenlijk wel aanzien, mits de film goed is natuurlijk, en ook maffia kan mij wel bekoren. Het is dus niet perse een genre voor mannen. Ik was dus erg benieuwd naar deze film, die over 3 weken verschijnt in de bioscoop, maar ik alvast hier op mijn werk mocht kijken.



Het verhaal van L'immortel (The Immortal) is gebasseerd op ware feiten. Charly Matteï was een van de grote maffiabazen van Marseille. Hij heeft echter zijn criminele leven de rug toegekeerd en leeft een rustig leven met zijn familie. Tot hij op een dag zijn auto wil parkeren in een parkeergarage en wordt doorzeefd met 22 kogels. Charly weigert echter te sterven en wanneer hij weer op de been is, zweert hij wraak te nemen op de opdrachtgever van de aanslag, zijn oude vriend Tony Zacchia. Een bloederige strijd is het gevolg.

Dat er in een maffiafilm waarschijnlijk een flinke dosis geweld zit, valt te verwachten. L'immortel maakt het echter redelijk bont en de kogels en bloedspetters vliegen je letterlijk om de oren. Nu kan ik best tegen een portie mannelijke hormonen in combinatie met dodelijke speeltjes, maar het kan soms ook teveel zijn. Door al het geweld heen, is het bijna niet mogelijk een soort band op te bouwen met de acteurs en hierdoor enigzins met hen mee te voelen. Het kan je weinig schelen wie het wel of niet zal overleven. Toch is de film ook zeker niet slecht. Jean Reno, die de rol van Charly speelt, doet dit overtuigend. Maar een Godfather is het zeker niet, al doet de poster (met exact hetzelfde lettertype) dit wel vermoeden. 7/10

Geen opmerkingen:

Een reactie posten