woensdag 10 maart 2010

De hemel kleurt rood boven Tilburg

Eindelijk weer eens een concertje en wat voor een. Op een zondag (geweldig toch, geen vrij vragen) en van 16:00 tot 23:00, dus laat dat 'je' maar weg. Ik hou van metal, dat moge duidelijk zijn, en van veel soorten metal. Paganfest is een soort minifestivalletje, een verzameling bands, die samen langs concertzalen trekken. En ze spelen folkmetal. Voor de mensen die dit vreemd in de oren klint, inderdaad, metal gecombineerd met vrolijke melodietjes op fluites e.d. O, en waarom wij nog het meest gingen: Eluveitie (ik = fan) en Finntroll (liefje = fan).

Een zaal vol bebaard en langharig tuig, jahoor we zitten goed. Paganfest is meestal gewoon een groot feest, waarbij je het niet erg moet vinden, dat je minimaal 5 glazen bier over je heen krijgt op zo'n avond. Er speelden in totaal 7 bands, waarvan de eerste 2 snel en zonder veel indruk achter te laten aan mij voorbij gingen. Svartsot (metal met een onverstaanbare fluitist) en Varg (zwart-rode monsters, die stevige, bijna black metal spelen) waren leuk, maar niet meer dan dat. Hierna het dieptepunt van de avond Arkona. Russische pagan, maar voor mij reden om een broodje te gaan halen. De enige paganinvloeden kwamen van een bandje en de mevrouw die op het podium wild met de microfoonstandaard stond te zwaaien kon en niet zingen en niet grunten. Voor mij niet echt geslaagd dus.
De laatste 4 bands waren het meest de moeite waard, gelukkig maar. Het Oostenrijkse Dornenreich was voor mij de grootste verrassing van de avond. Ik kende niets van deze band en dan is het zo heerlijk als het ineens heel goed blijkt te zijn. Wel een beetje te moeilijk voor de jongere bezoekers onder ons merkte ik, die er maar even bij gingen zitten. De band bestaat uit een zanger/gitarist (al moet je je bij de teksten in teveel voorstellen), een violist en een drummer. Het zijn geen standaard couplet-refrein-nummers, en vandaar dus voor sommige mensen misschien minder goed te volgen. Maar muzikaal zat het gewoon goed in elkaar. Leuk!

Hierna Alestorm, piratemetal from Scotland. ja, je leest het goed, piratenmetal. Zeemansliederen in een metaluitvoering. Het doet misschien nog het meest denken aan de Dropkick Murphy's. Het werd ook wel snel duidelijk dat de meeste mensen voor deze band waren gekomen. De zaal veranderde in een zee van hossende mensen en ik moet zeggen, je wordt er zeker vrolijk van. Maar ik moet ook zeggen, na een paar nummers gaat het wel een beetje vervelen.

Hierna de band waar ik voor kwam: Eluveitie. De vorige keer dat ik ze zag op Paganfest waren ze nog een van de eerste bands en nu speelden ze voor de hoofdact. Dan doen ze dus goed. Deze Zwitsers kunnen er wat van. Helaas maar 1 gitarist (de ander moest het leger in), maar gelukkig heeft de band genoeg andere muzikanten. Van deze band komt ook de meeste folk, een fluit, een draailier, een viool, alles stond op het podium. Wel jammer dat dit nogal moeilijk is voor de jongens van het geluid, zoveel instumenten, die boven de schreeuwende gitaren uit moeten komen. Maar hoewel het geluid dus niet top was, wel een topoptreden van deze band.

Zoals gezegd, als hoofdact Finntroll. Wellicht niet helemaal goed gekozen volgens sommigen in het publiek, de zaal stroomde redelijk leeg na Eluveitie. Voor ons was het echt duidelijk waarom deze Finse band de avond mocht afsluiten. Een geroutineerde band, zit goed in elkaar en klinkt prima. Een geslaagde afsluiter van een zeer geslaagde avond dus! Jammer dat de volgende dag om half 6 de wekker ging...

1 opmerking:

  1. Ah, Finntroll ken ik nog wel, vanuit een ver metal verleden. Kan nog steeds die muziek wel waarderen hoor, maar rock heeft meer de voorkeur. Zo af en toe brult zo'n cd hier nog door de woonkamer. Bedankt nog voor je reactie op ons nieuwe huisdiertje! Hij moet nog erg wennen, maar gaat vast goedkomen. :)

    BeantwoordenVerwijderen