woensdag 3 maart 2010

I declare the Olympic Winter Games closed

Uiteraard is er weer veel gezegd en geschreven over deze Olympische Spelen in Vancouver. Persoonlijk moet ik zeggen, dat ik er minder 'in zat' dan anders, vanwege de tijden waarop 'onze sporters' moesten presteren. Ik ben vaak heel enthousiast begonnen aan een uitzending, maar tegen de tijd dat een Nederlander het ijs betrad (snowboarden heb ik wel volgehouden), lag ik al lang en breed op 1 oor. Er zijn uiteraard een hoop (vaak flauwe, maar soms ook leuke) grappen gemaakt over de foute wissel van Sven Kramer, daar wil ik het verder ook niet over hebben. Ik wil het hebben over mijn favoriete sporter van de Spelen, die tegenwoordig ook een lintje heeft: Mark Tuitert.

Uiteraard is het fantastisch dat Tuitert na zoveel jaren weer het goud voor Nederland heeft binnen weten te halen op het 'koningsnummer'. Maar dat is niet de reden dat ik hem de leukste sporter vind. En nee, het is ook niet z'n uiterlijk, al is daar natuurlijk niets mis mee. Mark houdt gewoon van goede muziek. Mark rockt! Velen zullen het al hebben gezien, maar ik wil het jullie niet onthouden, Mark na zijn huldiging in het HHH.

Ik las al eerder over de muzieksmaak van Mark. Lords of Metal maakte van hem al een beroemde headbanger en in een interview met hen, liet hij al weten wel van wat ruige muziek te houden: 'Tijdens mijn middelbare school tijd kwam ik in contact met allerlei muziek van Nirvana, Metallica, Rage Against The Machine en ik was verkocht. Ik hield van allerlei muziek in mijn puberjaren, maar de bovengenoemde bands heb ik vanaf het begin eigenlijk altijd geluisterd en dat doe ik nog steeds. Wat me aansprak was de rauwheid, de echtheid en de energie die vrijkwam bij die muziek. In de loop van de tijd ben ik pas echt muziek gaan ontdekken. Begin jaren '90 gebeurde er veel op muziek gebied, een ware revolutie vond er plaats. Je voelde dat muziek emoties los maakte, Nirvana brak door en daarna volgde de doorbraak van de hele Seattle scène met Alice In Chains, Pearl Jam en Soundgarden. Die bands kenmerken zich vooral door de energie die hun muziek uitstraalt en losmaakt. Het was ook de tijd dat Metallica zijn beste platen afleverde. Veel muziek waar we nu nog op teren werd juist in die tijd uitgebracht. De bands die ik noem zijn trouwens ook allemaal bands die zich ook live stuk voor stuk hebben bewezen.'

En hij is blijkbaar niet de enige schaatser die wel van een beetje 'bangen' houdt: 'Met Stefan Groothuis ben ik bij Slipknot geweest en met Gianni Romme bij Metallica.'
Een sporter die hardop Rammstein meezingt is eigenlijk bij voorbaat al mijn favoriet. Go Mark!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten