dinsdag 16 maart 2010

Het einde van (een) Millennium

Soms kan je echt weken uitkijken naar iets. Vooral als kind, uitkijken naar je verjaardag bijvoorbeeld, of een schoolreisje. Als volwassene verandert dit vaak in de vakantie. Ikzelf keek al weken uit naar de Millennium-marathon. Millennium 2 en 3 achter elkaar. Ik zal eerlijk zeggen, ik heb de boeken niet gelezen. Ik wist zelfs niet dat de films op boeken gebaseerd waren, tot ik tijdens het eerste deel naast iemand zat die constant tijdens de film tegen haar vriendin zei: 'O ja, en nu gebeurt dit...' Beetje jammer, maar ik was zwaar onder de indruk van de eerste film en vooral van de acteerprestaties van Noomi Rapace. Ik stond dan ook te springen om naar de laatste 2 delen te gaan, al kan dat ook aan die 2 blikjes Red Bull gelegen hebben. Het is immers een lange zit na een dag hard werken.

Voor de mensen die Millennium niet kennen, het zijn Zweedse thrillers, geschreven door wijlen Stieg Larsson en verfilmd door regisseurs Niels Arden Oplev (deel 1) en Daniel Alfredson (deel 2 en 3). Het verhaal (vooral deel 2 en 3 vormen echt een vervolg op elkaar) draait om twee personen: Journalist Mikael Blomkvist (van het blad Millennium, vandaar de naam) en hacker Lisbeth Salander. In het eerste deel gaat het vooral om een mysterie dat door de twee wordt opgelost. De laatste twee delen draaien echter vooral om Salander, die wordt verdacht van 3 moorden, die zij overigens niet gepleegd heeft.

Ik ga verder niet teveel over het verhaal vertellen, je moet het gewoon zelf zien. Zelf vind ik het altijd vervelend als mensen zeggen dat je echt iets mist als je een film niet gaat bekijken en je het echt moet zien, maar deze keer doe ik het gewoon zelf ook. Kijk vooral 2 en 3 achter elkaar (het is echt een vervolg), of beter nog, kijk alledrie de delen achter elkaar en hou een echte marathon. Ik kijk persoonlijk nu al uit naar de dvd-box. De delen van Millennium zijn helaas op. Zoals veel mensen (waaronder ikzelf hoor) het rot vonden dat er geen delen meer kwamen van Harry Potter, zo baal ik van het laatste deel van Millennium. Ik ben verslaafd. Beide films: 8.5/10

Geen opmerkingen:

Een reactie posten