dinsdag 2 maart 2010

N'est Pas?

Even voor de mensen die denken dat het alleen de jongeren zijn die overlast veroorzaken in de bioscoop: You're so wrong! Mijn broer en ik halen tijdens de maandagavondspecial de gemiddelde leeftijd drastisch omlaag, maar ook al ben ik vaak de jongste, ik erger mij waarschijnlijk nog het meest aan het medepubliek. Het publiek op de maandag (dat overigens steeds groter wordt) bestaat voornamelijk uit vrouwen van middelbare leeftijd, die er een uitje van maken met vriendinnen. Ontzettend gezellig natuurlijk, maar als de film begint houd je je mond! En als je dan al wat wilt zeggen (waar ik uiteraard in kan komen), dan doe je dit niet hardop, maar probeer je te fluiteren. Zo zat ik gisteren naast iemand die boven de film uit aan de vriendin naast haar zat te vertellen dat 'Mijn man toch zo slecht tegen 3D kan, nee hij wilde echt niet mee hoor naar Rotterdam'. Kom je voor de film of kom je om te kletsen? Ga anders gewoon gezellig thuis thee drinken!
Zo, dat is eruit, nu de film.

Andrei Filipov was dirigent van het beroemde orkest Bolsjoi uit Rusland. Wanneer hij, ten tijde van het communistisch regime, wijgert alle Joden uit het orkest te ontslaan, wordt hij gedegradeerd tot schoonmaker. Op een dag vindt hij echter een fax, die bedoeld is voor het huidige orkest, met het verzoek in het Théâtre du Châtelet in Parijs te komen spelen. Hij besluit de fax voor zichzelf te houden en roept zijn oude, Joodse orkestleden bij elkaar om naar Parijs te gaan.


Le concert is een drama/komedie, wat ik persoonlijk een lastige combi vind, maar in deze film toch redelijk goed uitgewerkt. Het eerste deel van de film is ronduit hilarisch, met name Anton Gavrilov, oud KGB'er, die nog steeds gelooft in de overwinning van het communisme. Hierna doet het dramatische element van de film zijn intrede, soms iets te, maar toch voelbaar. Wat ik nog het beste element vind van de film, is het feit dat het hele stuk van Tsjaikovki gespeeld wordt. Gewoon minutenlang kijken en luisteren naar het concert, bezorgde mij echt kippenvel. Misschien geen perfecte film, maar wel heerlijk. 8/10

Geen opmerkingen:

Een reactie posten