maandag 1 maart 2010

Harde snoepjes

Soms vergeet ik wel eens dat ik een kast vol dvd's heb, waarvan ik er nog een hele stapel niet heb gezien. Je kent 't wel, 3 voor 20, 5 voor 10, van die aanbiedingen die je ziet, waardoor je een stapel aanschaft, die vervolgens onaangeroerd in de kast blijft liggen, omdat je in de bioscoop zit of op de bank naar de films op tv zit te kijken. Toch maar weer even in de kast rondgeneusd en mijn vinger bleef stilstaan bij Hard Candy.

Iedereen heeft zo z'n favoriete acteurs en actrices. Zo ben ik erg fan van Alan Rickman, Johnny Depp en meestal ook van Russell Crowe. Bij de vrouwen kan ik Kate Winslet, Helena Bonham Carter en Ellen Page erg waarderen. Die laatste speelt de hoofdrol in Hard Candy, sowieso al de moeite waard van het kijken dus. Page was 18 toen ze de rol speelde van 14-jarig meisje. Maar Page is klein en fragiel, dus voor mij was het geloofwaardig.

Ellen Page speelt de rol van Hayley, die op internet contact legt met de 32-jarige Jeff Kohlver, gespeeld door Patrick Wilson. Ze spreken af om elkaar te ontmoeten en Hayley gaat met Jeff mee naar zijn huis. Dat de zaken iets anders lopen dan dat Jeff had gedacht, blijkt wel wanneer hij wakker wordt, terwijl hij vastgebonden zit aan een stoel.


Meer zal ik niet vertellen over de film. Page en Wilson spelen de enige 2 volwaardige rollen in de film, die overigens in 18 dagen is opgenomen. De film draait om deze 2 personages en ik zou teveel verklappen als ik zou vertellen wat er verder allemaal gebeurt. Hard Candy is wat je noemt een 'disturbing movie'. De film loopt niet zoals je verwacht en er gebeuren dingen die je aan de ene kant op het puntje van de bank doen zitten en aan de andere kant je in het hoekje van de bank doen wegkruipen. Rekening houdend met het budget en de opnametijd, is de film zeker geslaagd. Waar ik alleen een beetje moeite mee heb, is het feit dat een 14-jarig meisje de, toch fit ogende, 32-jarige fotograaf de baas is. Maar dat nemen we dan maar voor lief. Zeker kijken, maar wel als je in de stemming bent. 7.5/10

Geen opmerkingen:

Een reactie posten