maandag 8 maart 2010

Meneer ooglap en het complot tegen de grote schurk

Zal ik 'm wel kijken, of zal ik 'm niet kijken? Dat was voor mij de grote vraag bij deze film. De film heeft niet al te slechte reacties ontvangen en Carice van Houten en Halina Reijn spelen een bijrol, dus waarom niet? Nou, deze film heeft voor mij een groot nadeel en dat is Tom Cruise. Had ik het nog niet zo lang geleden over acteurs die ik erg goed vind, er zijn ook acteurs doorwie ik een film mijd. Keanu Reeves is daar een van en een ander dus Tom Cruise. Ik geloof ze niet, hun acteertrucjes zijn me te gelikt en ik ga me tijdens zo'n film ergeren. Bovendien krijg ik al de kriebels als ik die man in real life zie (op tv dan wel he), maar eerlijk is eerlijk, dat laatste zou niets te maken moeten hebben met mijn oordeel. Toch maar een poging wagen dus.

Valkyrie gaat over het complot dat kolonel Claus von Stauffenberg (Tom Cruise) in 1944 leidt, tegen Adolf Hitler. De meeste Nederlandse kinderen krijgen dit tijdens geschiedenisles (althans, dat hoop ik toch), voor de meeste Amerikanen echter, was dit een geheel nieuw verhaal. Vandaar, gok ik, ook de redelijk milde reacties. Von Stauffenberg, die door aanvallen in Afrika onder andere een oog, een hand en wat vingers moet missen, walgt van de daden van Hitler en wil hem vermoorden.


Niets aan te merken op het spel van Carice en Halina hoor, hoewel ze toch zeer kleine rollen spelen. Vooral de lengte van de rol van Carice valt tegen. Maar ok, het gaat niet om haar, maar om het complot. Het feit dat het verhaal niet nieuw is en hopelijk iedereen de afloop van dit plan wel weet, is in mijn ogen zeer negatief voor de film. De spanning komt gewoon niet op gang. Interessant is het wel om te zien hoe het complot beraamd en uitgevoerd werd, maar als je de film naast Zwartboek legt (wat je toch doet) is er geen vergelijk mogelijk. En helaas, ook hier heb ik mij geergerd aan Cruise en zijn fantastisch dramatische blikken en toegeknepen oogjes, eh sorry, oog. Ook van bijvoorbeeld Der Untergang wisten we de afloop natuurlijk al, maar door de geweldige acteerprestaties van Bruno Ganz, werd de film fantastisch. Helaas is dit bij deze film niet het geval. 6/10

Geen opmerkingen:

Een reactie posten